Parmaklarınız konuşsaydı kendi aralarında ne kadar başarılı olurlardı?


Bir elin parmakları bile birbirine benzemezken, siz nasıl bir başkasına benzeyebilirsiniz! İletişiminiz de diğerlerinden bu nedenle farklı olacaktır. 


Bugün iletişimi aşağıdaki 3 boyutla inceleyelim.




Bu 3 boyutun hayata geçmesinde öncelikle arka planda beş önemli sistemin çok büyük önemi var:

  1. BEYİN: Öncelikle beyni iyi tanımak gerekir. Sürüngen (duyuların devrede olduğu hayatta kalma ve varlığını sürdürme) ile duygusal (duyguların devreye girdiği, aynı sınırlar içinde bizleri tutan ve sadece 2 seçenek tanıyan) taraflar günümüzün büyük bölümünde devrededir. Görsel tarafı ise istediğimizde seçenekleri önümüze sunmak ve görüntüler oluşturmak üzere devreye girer. Görsel olarak zihinde sürecin gerçekleşmesi, beynin plastisitesi içinde nöral yolların yapılanmasına, bu sayede hayali kurulan şeyin zihnen sanki oluşuyormuşçasına algılanmasına yardımcı olur.
  2. DİNLEME: Farklı boyutlarda dinleme gerçekleşebilir. Bir işi yaparken dinleme sadece duyabildiğini yakalamaktır, örneğin ebeveynlerin zihinlerindeki dolulukla çocuklarını dinlemesi gibi. Bir diğer boyut da, dinlerken karşıdakini daha iyi anlamak için sorular sorma ve söylediklerinin arkasındaki nedenleri anlamaya çalışmak gelir. Bu da, kurumlarda yönetici-çalışan ilişkisini andırmaktadır. Bir başka dinleme boyutunda ise konuşanın sadece söylediklerinin nedenlerini değil, satır arası mesajlarını da yakalanmasını içerir. Bu dinleme kişinin amacına giden yoldaki büyük resminin de duyulmasına çalışıldığı dinlemedir. Bu, yetkin profesyonel koçların dinleme boyutudur.
  3. NÖROLOJİK DÜZEYLER: Kişilerin bir zaman diliminde ve belli bir çevrede belli kişilerle sergilediği davranışların olduğu boyuttur. Bunlar tamamen bilinç düzeyinde gerçekleşirken, bunun daha da ötesinde, kişinin diğeri tarafından bilinmeyen, becerileri ve bu becerilerin arkasında taşıdıkları kimliğe bağlı değer ve inançları bulunmaktadır.
  4. ÖĞRENMENİN AŞAMALARI: Temelde 4 aşamadan oluşur. Birinci aşama neyi bilmediğimizi bilmediğimiz (bilinçsiz ve yetersiz olduğumuz) aşamadır. Farkındalık olmadığı gibi, beyinde konu ile ilgili en ufak bir nöral yol da bulunmamaktadır. İkinci aşama geçildiğinde (bilinçli ama yetersiz), artık neyi bilmediğimizi bildiğimiz  aşamaya geliriz. Farkındalığın ilk oluştuğu, oluşturulacak nöral yolun tanımlandığı aşamadayızdır.  Üçüncü aşama artık neyi bildiğimizi bildiğimiz bir aşama olup (bilinçli ve yeterli), nöral yolun oluştuğu aşamaya gelmişizdir, dikkatle ilgili konuyu yapabiliyoruzdur. Son aşama da, bildiğimizi bilmeme (bilinçsiz ama yeterli), diğer bir ifade şekli ile becerinin davranışa dönüştüğü aşamadır. Nöral yolun tam anlamı ile oluştuğu ve beynin ezbere bir şekilde işleri gerçekleştirdiği aşamadır.
  5. ALGI KONUMLARI: Kişinin yaşanan tüm iletişim sürecini kendi gözünden görmesi, bir başkasının ayakkabılarının içindeyken deneyimlemesi ve dışardan bir başka göz olarak (uçan bir sinek, kuş ya da kamera bakışından) gözlemlemesi olmak üzere üç farklı boyutta incelenebilir. Dışardan gözlem diğer ikisine göre daha bir nötr bir bakış açısı sunarken, etrafta daha önce fark edilmeyen ve iletişime etkisi olan çevresel faktörleri de alır. 


Bir an için en yakın zaman diliminde yaşadığınız bir olumlu bir de olumsuz iletişim deneyimi 3 iletişim boyutu ve bunun arkasındaki 5 önemli sistem çerçevesinde tekrar –zihnen- deneyimleyin. Sizde hangi sistemler bu 3 boyut üzerine en fazla etki etmekte ve her bir sistemde hangi seviyede bulunmaktasınız? Bir sonraki iletişim süreçlerinizi daha kaliteli hale getirmek için bugünden itibaren neler yapabilirsiniz?

Son olarak, hayatta her şey öğrenilebilir, kaliteli bir iletişim bile. Bunun için nerede olduğunuzu profesyonelce tespit edip, üzerine size özel bir çözümle gitmelisiniz.

Nefes alıp vermek kadar kolay ve devamlı, kaliteli iletişime sahip günleri yaşamanız dileğimle.

Bireysel ve kurumsal ihtiyaçlarınız için kemal@tykocluk.com .

Kemal Başaranoğlu
Profesyonel Koç
www.tykocluk.com





Etiketler: , , , , , , , ,