Mesajınız var.. İletişim 1...


Hadi ufak bir test ile bugünkü yazıma başlayayım; aşağıda gördüğünüz sayı kaçtır?



Düşündüğünüz,
Söylemek istediğiniz,
Söylediğinizi sandığınız,
Söylediğiniz,
Karşınızdakinin duymak istediği,
Duyduğu,
Anlamak istediği,
Anladığını sandığı, 
Anladığı… arasında farklar vardır.
Dolayısıyla insanların birbirini yanlış anlaması için en az 9 ihtimal var.
                                                                                 Sylviane Herpin


Bugünkü yazımı “İletişim”imiz üzerine yazmak istedim.

Türk Dil Kurumu İletişimi : “Duygu, düşünce veya bilgilerin akla gelebilecek her türlü yolla başkalarına aktarılması, bildirişim, haberleşme, komünikasyon" şeklinde tanımlamaktadır.

Ben ise iletişimi : “Karşımızdakine sözlü ya da sözsüz olarak geçtiğimiz mesajlar bütünü” olarak tanımlıyorum.

Örnek vermek gerekirse; çocuğunuz ile iletişime geçecekseniz; siz gönderici olarak mesajınızı bir şekilde alıcısı olan çocuğunuza aktarırsınız. Çocuğun ise, sizin gönderdiğiniz mesajı anlayıp anlamadığını, size gönderdiği geri bildirim ile anlayabilirsiniz.

Etkin iletişimin temel prensiplerini;
-      Kendimizi net bir şekilde ifade etmek
-      Gönderilen mesajı takip etmek
-      Karşı tarafa ön yargılı bakmamak (iyi niyet)
-      Zamanlamaya dikkat etmek
-      Uyuşmazlık durumlarında tolerans gösterebilmek
-      Doğru iletişim araçları ile doğru metotları seçmek oluşturmaktadır.

Sabah uyandığınızda ilk karşılaştığınız kişiye (eş, çocuk, apartman görevlisi, komşu, iş arkadaşı.. vs) , “GÜNAYDIN” dediğinizde (ki günün ilk iletişimini bu şekilde gerçekleştirmektesiniz), bunu güzel bir günün başlangıcı olması temennisi ile mi söylüyorsunuz? Yoksa alışkanlık nedeni ile mi? 

Yarın sabah uyandığınızda karşılaştığınız ilk kişiye “Günaydın” deyin ve daha sonra durumu gözlemleyip, aşağıdaki sorulara cevap verin. 

1.       Öncelikle güne iyi bir başlangıç yapmış mıydınız?

2.      Günaydın dediğinizde, gönderici olarak siz; bu kelimeyi
a.      Nasıl bir ruh hali ile
b.      Nasıl bir fiziksel duruş ile
c.       Nasıl bir ses tonunu ile
d.      …..,                                 söylediniz.

3.      Alıcı ise, bu kelimeyi duyduğunda,
a.      Ne yaptı?
b.      Cevap verdi mi?
c.       Cevap verdi ise; nasıl verdi?
d.      Ses tonu nasıldı?
e.      ….

Soğuk çay ve pilavı kabul edebiliriz ama asık suratlılığı asla. (Çin Atasözü)

Tüm bu yukarıdaki soruların cevaplarından sonra, günün bu ilk iletişiminize bir not verin (10 üzerinden..)


İletişime geçtiğinizde ya da sizinle iletişime geçildiğini gördüğünüzde lütfen;
-      Kalıplaşmış düşüncelerinizden
-      Zihninizdeki genellemelerinizden
-      Bir kişinin diğerine sözünü kabul ettirme çabasında olduğunu düşünmekten
-      Bir kişinin diğerini değiştirmeye çalıştığını düşünmekten
-      Bir kişinin diğerine geçtiği mesajların arasındaki taleplerden ötürü, diğerinin aşırıya kaçan boyutlarda özverili olması gerektiği
-      ……
düşüncelerinden, kendinizi kurtarın... Zira yukarıda ifade edilen cümleler sizleri “İletişim Kör Kuyuları”na çekecek inançlarınızdır.

Geçmişte yaşadığınız bir iyi bir de kötü tecrübeyi düşünüp, zihninizde tekrar tecrübe ediniz. Sizi kötü tecrübenizde “İletişim Kör Kuyulara” ne çekmişti? peki iyi tecrübenizde neden sizleri yolunuzdan alı koyamadılar?


Etkin bir iletişimi kısıtlayacak bir çok engel olabilir. Bunlar fiziksel olabileceği gibi;
-      Zaman kısıtı
-      Ortam sıcaklığı (aşırı soğuk/sıcak)
-      Ortamdaki gürültü
-      Yorgunluk
-      …..

psikolojik ;
-      Önyargılar
-      Moralsizlik
-      İsteksizlik
-      Tatminsizlik
-     

ya da semantik (anlam üzerine);
-      Aynı şekilde ifade edilen kelimelerin farklı anlamlarda algılanması
-      Yoğun bir şekilde jargon kullanılması
-     
olabilir.                                                                                              

Az önceki kötü tecrübelerinizde gördüğünüz engelleri, yukarıda bahsedilen gruplardan hangisine/hangilerine koyabilirsiniz?  

Peki, iyi tecrübenizde hiçbir engel ile karşılaşmadınız mı? Karşılaştıysanız bunu nasıl ortadan kaldırdınız da, iletişim doğru bir şekilde gerçekleşerek mesaj alıcısına ulaştı.


Son söz: Kaliteli bir iletişim için kişi öncelikle kendisini tanımak zorundadır.

Haydi bugün bir adım atıp kendinizi tanımaya ne dersiniz?


http://kemalbasaranoglu.blogspot.fr/2012/07/kendinizi-ne-kadar-tanyorsunuz.html

KB

kemalbasaranoglu@gmail.com

Etiketler: , , , , , ,